Friday 10 August 2012

Teknik Cepatkan Proses Keliharan

Proses kelahiran dihitung dari detik kontraksi sebenar pertama berlaku ataupun ketika air ketuban pecah.Manakala doktor pula akan mengira tempoh proses kelahiran bermula daripada pelebaran bukaan serviks berukuran 3 hingga 4 sentimeter.Hal ini kerana, ia merupakan titik permulaan fasa aktif dalam proses kelahiran.Bagi segelintir wanita,tempoh berkenaan mungkin dianggap sudah terlalau lama memandangkan sakit kontraksi telah pun berlaku beberapa jam sebelum itu.

Kelahiran anak pertama biasanya mengambil masa dalam tempoh lebih kurang lapan jam.Namun, ada juga yang lebih ataupun kurang daripada tempoh itu.Bagi anda yang pernah melahirkan sebelumnya pula akan melalui tempoh masa proses kelahiran yang lebih pendek.Walau bagaimanapun hal ini bergantung pada individu kerana setiap orang adalah berbeza.Namun yang demikian, secara puratanya tempoh masa yang diambil adalah sekitar lima jam.

Adakah anda tahu, bahawa ia bukanlah sesuatu yang lebih baik untuk anda dan bayi jika proses kelahiran  itu bergerak terlalu cepat.. Sesungguhnya,proses kelahiran yang berlaku terlalu pantas akan menimbulkan
keletihan kepada diri anda sendiri sama ada secara fizikal mahupun emosi.

Sementara itu, proses kelahiran boleh menjadi lambat atas pelbagai faktor.Salah satu sebabnya adalah perasaan takut..Persaan takut yang dirasai akan menyebabkan hormon kelahiran menjadi kacau bilau..... Kepada anda yang bakal melahirkan anak pertama anda dinasihatkan agar sentiasa positif, dan jangan biarkan perasaan takut mengusai diri anda..

Proses kelahiran juga mungkin menjadi lambat kerana kedudukan bayi di dalam kandungan yang tidak membolehkan dia memasuki saluran peranakan dengan betul,kontraksi yang dialami tidak begitu kuat ataupun pelvis anda tidak mempunyai bentuk atau saiz yang sesuai.

Menurut kajian terdapat satu per empat wanita dilahirkan dengna bentuk pelvis yang mirip seperti  pelvis seperti lelaki ( pelvis android).Bentuk sebegini  menjurus bayi untuk lebih cenderung mengambil posisi belakang-ke-belakang.Hal seperti inilah yang akan melambatkan dan menyukarkan proses kelahiran berlangsung dengan baik.

Semula jadinya,proses kelahiran mungkin lambat dengan tidak mempunyai apa-apa sebab.Ingatlah bahawa ia akan mengambil masa lebih lama untuk serviks melebar di lima sentimeter pertama berbanding lima sentimeter yang kedua.Hal ini disebabkan, apabila kontraksi menjadi lebih kuat, ia membantu serviks melebar dengan lebih cepat. Dibawa saya sertakan tips untuk membantu proses kelahiran secara semula jadi...,,

Teknik semulajdi cepatkan kelahiran...


  1. Berjalan- Apabila anda banyak bergerak ia dapat membantu menguatkan kontraksi dan membantu anda mempercepatkan proses kelahiran
  2. Buang air kecil dengan kerap kerana pundi kencing yang penuh boleh melambatkan prosese kelahiran kerana ia menghalang penurunan kepala
  3. Mandi menggunakan air suam atau masuk ke dalam kolam bersalin.
  4. Aplikasikan teknik-teknik pernafasan yang dipelajari di kelas antenatal jika anda berasa terlalu cemas
  5. Minta suami anda urut bahagian belakang secara lembut tetapi tegas
  6. Tukar posisi di atas katil( mengiring sebelah kiri) untuk memudahkan kepala bayi turun dengan cepat
  7. Hayunkan punggung dan membongkok ke depan semasa kontraksi berlaku dapat membantu rahim menolak menolak bayi agar masuk ke saluran peranakan..

Terima kasih kerana membaca entry saya. Sila datang lagi.

Post a Comment

0 comments:

Mommy Rachel@2012. Powered by Blogger.
 
Copyright Mommy Rachel © Design By Cik Nurfarah